Temat mojej pracy magisterskiej wzbudził wśród wielu z Was ogromne zaciekawienie. Pytacie mnie na instagramie, czy pracę będzie można przeczytać oraz jakie książki polecam w temacie blogowania. Cóż, nie wiem czy już wiecie, ale jestem z tych, co nudnych książek nie czytają. Właśnie dlatego w swojej bibliografii skupiłam się na pozycjach ciekawych i takich, które w to blogowanie mogą coś wnieść. Na rzecz magisterki znalazło się oczywiście również kilka grubych i nudnych książek, ale o nich dziś nie będę Wam pisać. W trakcie siedzenia w bibliotece, a potem czytania materiałów do pracy zaszła we mnie ogromna chęć ku zmianom. Właśnie dlatego od marca jestem pod nową marką blogową – Pani Woźna, przeszłam na WordPress oraz postanowiłam zrobić sobie sesję wizerunkową. Ja ze wszystkich zmian jestem bardzo zadowolona i myślę, że dzięki temu blog dużo zyskał. Zerknijcie na spis 15 książek poniżej, bo może i Wy zmienicie coś na swoich blogach albo poznacie to zagadnienie od strony teoretycznej i technicznej.
Książki o blogach i blogowaniu
BERGH van den Johannes, BEHRER Mattias (2011). Jak kreować marki, które pokocha pokolenia Y
To pozycja o budowaniu marek dla młodzieży i nadchodzących pokoleń. Dużo w niej analizy zachowań nastolatków i wskazówek dotyczących komunikacji marek w internecie.
GITOMER Jeffrey (2013). Społecznościowy BOOM! Wykorzystaj potencjał sieci e-kontaktów do wykreowania marki, zwiększenia sprzedaży i zdominowania rynku
W książce znajdziesz informacje o różnych portalach społecznościowych i planowaniu komunikacji marki oraz bloga. Czytałam ją z 3 lata temu i trochę rzeczy się pozmieniało, nie ma też omówionego Snapchata, ale główny zamysł jest bardzo ciekawy i praktyczny.
MALINOWSKA – PARZYDŁO Joanna (2015). Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą
Dzięki tej książce odpowiesz sobie na pytania, jaką markę chcesz stworzyć, co chcesz dać od siebie innym i za jak pragniesz się komunikować. Dużo zadań do samodzielnego wykonania i przemyślenia.
MAZUREK Grzegorz (2008). Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu
Trochę historii blogowania i bardziej teoretycznie o blogach.
PIWOWARSKA Anna (2015). Autentyczność przyciąga
Pomocna i inspirująca książka do tworzenia samodzielnych i kreatywnych treści. Pomogła mi napisać ciekawą stronę „O mnie” oraz nieco podbudować mnie w przekonaniu, że warto pisać o tym, co się czuje, a nie tylko to co się dobrze sprzeda.
RETTBERG Jill Walker (2012). Blogowanie
Teoria napisania w przyjemnej formie. Trochę o formach zarabiania na blogu.
ROWSE Darren, Garret Chris (2012). Problogger. Jak czerpać zyski ze swojego bloga
To obok Tomczyka najlepsza pozycja na start z blogiem. Super wskazówki krok po kroku, opisane SEO, WordPress, kanały social media, metody zarabiania na blogu. Polecam bardzo!
SADOWOSKI Marek (2012). Rewolucja social media
O promocji marki i bloga w kanałach social media. Warto.
SCHAWBEL Dan (2014). Personal branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania osobistej marki
To by była książka na podium za Rowsem i Tomczykiem. Dużo rad, ale nie tylko o blogowaniu, ale także o budowaniu marki osobistej w internecie. Blog to jedno, ale dzięki temu blogowaniu może znaleźć Cię przyszły pracodawca, który zobaczy w Tobie potencjał.
STĘPOWSKI Robert (2014). Promocja marki. Poradnik dobrych praktyk
Ciekawa i dosyć krótka. O polskich przykładach
TOMCZYK Tomek (2013). Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj. Warszawa: JasonHuntBooks.
TOMCZYK Tomek (2014). Bloger i social media. Warszawa: JasonHuntBooks.
TOMCZYK Tomek (2016). Social media START. Warszawa: JasonHuntBooks.
3 powyższe książki to oczywiście Tomek, który zna się na rzeczy. Czytałam wszystkie i na swojej liście musisz na pewno zapisać Blogera i najnowszą Social media START. W tej nowej fajne wskazówki o SEO na WordPressie i planowaniu promocji postów w social media. Kiedyś robiłam to wszystko w jednym czasie na wszystkich portalach. Tomek pisze, nie. Po kolei, czekać, ale przede wszystkim planować w aplikacjach. To sporo ułatwia, kiedy mamy gotowe posty albo odświeżamy stare. Można mieć wrażenie, że stale jesteśmy online, a tak naprawdę robi to za nas automat.
TKACZYK Paweł (2011). Zakamarki marki
Bardziej o samym budowaniu fajnej marki. Ale przecież blog to marka, prawda?
TRZECIAK Sergiusz (2015). Wizerunek publiczny w internecie. Kim jesteś w sieci?
Nie tylko o blogach, ale tworzeniu strony internetowej. Trochę teorii, trochę praktyki.
WIĘCKIEWICZ Marta (2012). Blog w genologii multimedialnej
To typowa teoria, ale opisana pod różnymi względami. Blogi są tu rozpisane na czynniki pierwsze.
WRIGHT Jeremy (2008). Blogowanie w biznesie
Czytałaś coś z tej listy? Dodasz coś od siebie?
Piszę tylko o książkach, choć sporo informacji możecie znaleźć na blogach, a jeśli chodzi o kobiece biznesy to forum Urszuli Phelep na FB jest niezastąpione! To te dziewczyny pomogły mi wybrać nową nazwę mojego bloga i utwierdzić mnie w moich przekonaniach, że zmiana marki to krok do przodu, a nie do tyłu.
23 komentarze
Kasia Mıstaçoğlu
11 maja 2016 at 13:36wspaniałe zestawienie! Dodaję do ulubionych, część tych książek jest na mojej liście, a resztę koniecznie muszę lepiej poznać. Może przegapiłam, ale o czym będzie Twoja praca?
Marta Woźna
11 maja 2016 at 15:11Budowanie marki osobistej za pomocą bloga 😉
Kasia Mıstaçoğlu
11 maja 2016 at 18:44brzmi świetnie!
@agnesonthecloud
11 maja 2016 at 22:11Do rodzimego uzupełnienia nic. A Twoją pracę chętnie bym przeczytała. Uzupełnię tylko anglojęzycznie. Cudowna książka o kreatywności, a co za tym idzie o budowaniu marki. Austin Kleon: Steal like na artist.
Marta Woźna
11 maja 2016 at 23:18Dzięki! Musiałabym ze słownikiem czytać 🙂
@agnesonthecloud
12 maja 2016 at 06:23Bardzo prosto i przyjaźnie napisana:) ja w angielskim też nie jestem miszcz, ale dałam radę;-)
Poligon Domowy - Kaśka
11 maja 2016 at 22:14ooo! taki artykul był mi potrzebny! kopalnia wiedzy! bosko!dzięki wielkie!
Marta Woźna
11 maja 2016 at 23:18Nie ma za co! 🙂
Lidia - Haniola
11 maja 2016 at 22:38Większość mi znana, ale kilka jeszcze nie. Muszę koniecznie nadrobić!:)
Marta Woźna
11 maja 2016 at 23:18Miłego nabywania wiedzy 🙂
Karolina
11 maja 2016 at 22:54Podobno ciekawymi książkami w tym temacie są „Zapytaj Garryego” i „Twoja e-platforma” autorstwa M. Hyatta 🙂 Książki Tomka już czytałam, natomiast zupełnie nie mogłam przebrnąć przez książkę „Jesteś marką”, bardzo ciężko mi się ją czytało.
Marta Woźna
11 maja 2016 at 23:19Hm, mnie ona też tak naprawdę nie pasi, ale pomaga jakoś rozplanować sobie wizję marki dzięki zadaniom, które tam są.
Marta Woźna
11 maja 2016 at 23:19Polecam Aros i allegro 🙂
innezycie
12 maja 2016 at 10:53WOW! Nawet nie wiedziałam, że jest na rynku tyle polsko języcznych książek o blogowaniu. Ja znałam tylko te od Tomka. Dziękuję Ci bardzo za ten wpis – przyda się maksymalnie. Teraz tylko muszę podjąć decyzję, co najlepiej kupić 🙂
Marta Woźna
17 maja 2016 at 17:45Zależy na jakim etapie jesteś 😉
Ewa | Day with Coffee
12 maja 2016 at 21:13Dzięki za to zestawienie, bardzo chętnie poczuytam tego typu pozycje, a wcześniejsza opinia wiele daje:-)
Marta Woźna
17 maja 2016 at 17:45Polecam się 😉
AlternatywyŻyjŚwiadomie
17 maja 2016 at 16:36dzieki za ten wpis, ktora ksiazke polecasz na poczatek?
Marta Woźna
17 maja 2016 at 17:45Tomek Tomczyk i Problogger. Co do tekstów to Autentyczność przyciąga.
Typewriterka
24 sierpnia 2016 at 07:33Super! Bardzo Ci dziękuję za zebranie tu wszystkich pozycji – pisanie mgr chyba było przyjemnością? 😉
Pani Woźna
24 sierpnia 2016 at 13:01Było, było. Szło szybko 😉
DEE goes GEEKY
31 października 2016 at 14:52Świetnie prowadzisz bloga! Obydwa książkowe posty bardzo mi się przydały 🙂
Stella / Wysoka Jakość Życia
9 maja 2017 at 21:41Zakupiłam Autentyczność przyciąga 🙂 Dziękuję za polecenie.